puzzle pieces

Felhasználóbarát visszaélés-bejelentő felület

Jelents.hu

January 10, 2024

Egy korábbi blogbejegyzésünkben 5+1 olyan szempontot fejtettünk ki, melyek segíthetik a döntéshozókat a megfelelő online visszaélés-bejelentési rendszer kiválasztásában.

Nem ejtettünk ugyanakkor szót egy nagyon fontos tényezőről, ez pedig a bejelentőrendszer kényelmes használhatósága, vagyis hogy mennyire felhasználóbarát a visszaélés-bejelentő felület maga.


Mit értünk felhasználóbarát rendszer alatt?

A "felhasználóbarát" kifejezés egy webalkalmazás esetében azt jelenti, hogy az alkalmazás tervezése és megvalósítása során a készítők figyelembe vették, hogy a feület könnyen megérthető és átlátható legyen a felhasználók számára, azaz jó felhasználói élményt nyújtson.  A kényelmi szempont együtt jár a hatékonysággal is. Ha a felhasználó nehezen éri el az egyes funkciókat, nem tudja, mikor hova kell kattintania a kívánt eredmény érdekében, akkor úgy érezheti, hogy az idejét pazarolja, ezáltal pedig hamar frusztrálttá válik.

Ha a visszaélés-bejelentő felület felhasználóbarát, akkor a navigáció egyszerű az egyes menüpontok között, minden szinte ránézésre magától értendő az oldalon. Az információk és funkciók logikusan vannak elrendezve, ez segíti a felhasználót abban, hogy minél előbb el tudja végezni a kívánt feladatot.

Egy ilyen alkalmazás plusz támogatást is nyújthat a felhasználóknak, például könnyen elérhető segítségfunkciókkal, súgókkal, magyarázó leírásokkal.


Kinek a szempontjából legyen a felület felhasználóbarát?

Elsőre könnyűnek tűnik a fenti kérdés megválaszolása: aki használni fogja a bejelentőrendszert.

Egy alkalmazás esetében mellékes, hogy mennyire találja kényelmesnek a használatot a rendszer megálmodója, kivitelezője, a vállalkozás bérszámfejtője, recepciósa vagy a szomszéd patikus. A lényeg az, hogy azok számára legyen könnyen használható, akik a jövőben a visszaélés-bejelentéseket szeretnék megtenni, illetve akik ezeket a bejelentéseket fogadják és kezelik, tehát akik a rendszert üzemeltetni fogják.


A bejelentő számára ettől lesz felhasználóbarát a rendszer:

  • jól olvasható, megfelelő méretű szövegek
  • egyértelmű leírások
  • a kötelezően megadandó adatok jelölése
  • a leggyakoribb esetek legördülő menüből történő választhatósága
  • lehetőség saját szöveg beírására
  • dokumentumok, mellékletek feltöltésének lehetősége (pontosan megadva a feltölthető formátumokat és méretet)
  • visszajelzés a bejelentés elküldésének sikerességéről és a további lépésekről

A visszaélés-bejelentő rendszert üzemeltető vállalkozás szempontjai:

  • saját fotók, logó, szövegek megadásának lehetősége
  • saját bejelentő formátum összeállításnak lehetősége
  • egyszerűen navigálható menürendszer
  • számlázási adatok rögzítése
  • előfizetés részleteinek áttekinthetősége, módosítási lehetőség
  • tájékoztató dokumentumok, szabályzatok feltölthetők legyenek
  • az ügykezelő kapjon értesítést, ha új bejelentés érkezik
  • a felületen keresztül azonnal reagálhasson az ügykezelő a bejelentésre, válaszolhasson a bejelentőnek
  • a bejelentések státusza automatikusan módosuljon, ha a feldolgozás megkezdődött vagy befejeződött


A visszaélés-bejelentő alkalmazások felhasználóbarátsága tehát nem csupán a panaszbejelentés egyszerűségén, hanem a teljes felhasználói élményen keresztül érhető el.

image focusing on someone's hand, going along a checklist